COL·LABORADORS

"Una aproximacin simtrica al cncer de mama:
heterogeneidad, regulacin y corporizacin"

Article publicat per Jorge Leandro Castillo que va ser resultat de la informació recollida de diferents relats, entre ells de gAmis.

"Mi primera aproximación a gAmis fue en una jornada organizada el Día Mundial contra el Cáncer de Mama el año 2010. En aquel momento me interesaba conocer cómo distintas organizaciones abordaban el cáncer.  Fue por las temáticas y el modo particular de trabajo que podía apreciar de parte de la asociación en la actividad, que surgió mi motivación a acercarme a quienes la organizaban. Así conocí a Montse Gironès. Desde el primer momento pude apreciar la calidez en su modo de relación y el compromiso con la elaboración de formas alternativas para abordar la enfermedad, de la mano, claro, de estrategias confiables para pacientes y sus familiares. Lo mismo con todas las mujeres con que, en distintas instancias, pude relacionarme a través de los años en que he mantenido un vínculo, siguiendo (literalmente) lo que hacen en distintos lugares y de diversas maneras.

El artículo que se presenta a continuación es producto de estos años de relación, tanto con gAmis, como con distintos profesionales en diversos hospitales de Barcelona. Su propósito es dar cuenta de las formas en que el cáncer, como enfermedad, afecta y nos implica a todos/as como personas, y cómo, asimismo, involucra más aspectos de los que suelen suponerse al iniciar el curso del tratamiento. Ello incluye la motivación por generar estrategias más inclusivas al momento de considerar las medidas que deben formar parte de las indicaciones de tratamiento.

Agradezco estos años compartidos con la asociación y la disposición de las mujeres que forman parte de ella para colaborar con nuestra investigación."

Per llegir-lo clicà aquí

Em dic Elisenda Sancenón i durant uns mesos he tingut el plaer de poder compartir amb les pacients de càncer de mama, l’espai del Grup de Rehabilitació i Prevenció del Linfedema de l’Hospital Clínic de Barcelona, que dirigeix la fisioterapeuta Montse Gironès. He dut a terme el meu projecte de recerca amb el qual finalitzo la llicenciatura d’Antropologia Social i Cultural, i que du per títol: “El Paper Social de la Rehabilitació en el procés d’acceptació del càncer de mama” .

Durant aquests mesos he dut a terme observació, registres escrits i entrevistes amb diverses participants del grup així com amb la Montse Gironès, que m’han permès fer un anàlisi reduït (ja que l’assignatura significa una primera aproximació al treball de camp) però interessant de l’objecte d’estudi: la rehabilitació més enllà del seu objectiu concret, com un espai on el compartir, l’ajuda, les mirades, l’esforç, els ànims... configuren una “xarxa social” que aporta un granet més de sorra al procés d’acceptació de la malaltia del càncer de mama.

Aquest treball ha significat un temps molt important de compartir, d’experiència, d’aprenentatge i per què no, de re configuració de la meva pròpia experiència amb la malaltia del càncer. Des d’aquí vull agrair a GAMIS el suport i l’ajuda des dels inicis i especialment a Cèlia, Montse i les dones del grup de rehabilitació per fer possible que el treball de recerca hagi estat un projecte recíproc, i per deixar-me entrar en el seu món significatiu del càncer de mama.

Espero que gaudiu llegint aquestes pàgines del treball, igual que jo he gaudit escrivint-les i que us arribin les veus entusiastes de les seves participants com a mi m’han arribat les seves mirades, la seva força i la seva implicació per fer visible, quotidià i temporal el càncer de mama.

Si voleu comentar i/o compartir amb mi qualsevol cosa estaré encantada d’escoltar les vostres opinions al respecte del projecte i continuar construint entre tots i totes: elisendasf@telefonica.net o elisendasancenon@yahoo.es

Fitxes informatives

Treball de Reserca, “El Paper Social de la Rehabilitació en el procés d’acceptació del càncer de mama”.